Categorieën
Persoonlijk

Nieuw huis, nieuwe spullen, nieuwe baan

De afgelopen maanden waren druk, heel druk. Niet alleen kregen we de sleutel van ons nieuwe huis, maar er moest toch ook het nodige geklust worden. Zo hebben we een stukadoor ingehuurd voor de hele benedenverdieping en lieten we daar ook de radiatoren en convectorput vervangen door vloerverwarming. Uiteindelijk kom je altijd nog onverwachte verrassingen tegen, want ook de rioolpijp onder het huis moest helaas deels vervangen worden. Vlak voor de ‘lockdown’ besloot Mr. Meervoorjezelf ook nog een nieuwe baan te accepteren. Je kunt dus wel zeggen dat onze financiën de afgelopen tijd flink overhoop zijn gegooid!

Oh jee, een crisis!

We lieten het woord al even vallen, lockdown. Terwijl wij druk waren met het inplannen van alle klussen en verschillende afspraken met bedrijven rond aan het maken waren, ging ineens het hele land praktisch op slot. Dat was wel even spannend! Onze gedachten waren dan ook even niet bij dit blog. We maakten ons vooral druk of alle klussen en de verhuizing wel door zouden kunnen gaan.

Gelukkig is alles gewoon volgens plan verlopen, maar we hebben er zelf dan ook alles aan gedaan om niet ziek te worden in die periode. We hadden genoeg om handen in het nieuwe huis om het sociale contact niet te hoeven missen, daarvoor waren we simpelweg te druk. De bedrijven die we inhuurden gingen er ook goed mee om en met een beetje afstand en aanpassingsvermogen zijn alle werkzaamheden volgens planning afgerond.

Toch maar nieuw

Klussen en verbouwen gaat helaas nooit zoals je van tevoren bedenkt. Althans, dat is onze ervaring. Ook in dit huis hebben we toch meer gedaan dan we bedacht hadden. Bij het verbouwen van het toilet kwamen we erachter dat de afvoer naar het riool in de kruipruimte gebroken was. Het leek niet echt meer te lekken, maar als je dan toch bezig bent, dan maar gelijk goed.

De vorige bewoners hadden de trappen bekleed met tapijt. Dat vinden we niet alleen lelijk, maar met een stofallergie is het ook niet erg fijn. Het plan was om het tapijt te verwijderen, de trappen kaal te maken en vervolgens te schilderen. Het verwijderen van het tapijt was zo gebeurd, maar er bleken wel heel veel lijmresten achter te blijven. Na een halve dag in de weer geweest te zijn met een verfbrander en lijmverwijderaar hadden we net aan één trede een beetje acceptabel. Nu wilden we op termijn een traprenovatie laten uitvoeren, maar die kosten hoopten we nog even te kunnen uitstellen tot over een paar jaar. Maar met het tempo van schoonkrabben gingen we enorm uitlopen op onze planning. Na wat wikken, wegen en overleggen hebben we een familielid bereid gevonden de traprenovatie uit te voeren met de overzettreden van CanDo. In plaats van duizenden euro’s waren we nu minder dan €500,- kwijt voor de complete renovatie. Oh ja, en natuurlijk een aardigheidje en wederdienst voor het klussende familielid!

Bespaartip: verleen een wederdienst

Daarmee komen we toch nog op een bespaartip uit in dit verhaal. Heb je een moeilijke klus? Kijk dan of iemand in je omgeving hierbij kan helpen. Dat kan tegen een kleine vergoeding, maar in veel gevallen is een wederdienst ook prima. In dit geval heeft Mr. Meervoorjezelf de klusser geholpen bij een flinke update aan zijn website.

Nieuwe baan

We noemden het al in de inleiding, maar Mr. Meervoorjezelf is gestart bij een andere werkgever. Het lijkt best een flink risico om in deze tijd een vast contract op te geven voor een nieuwe baan. De tijden zijn onzeker en een flinke economische crisis lijkt onvermijdelijk. De beslissing is genomen voordat het coronavirus in Nederland aan kwam, maar vanwege het verhuizen duurde het nog drie maanden tot de eerste werkdag. Nadat iedereen zoveel mogelijk thuis moest werken hebben we er dan ook nog veel over gesproken, ook met de nieuwe werkgever. De nieuwe werkgever toonde gelukkig veel vertrouwen en de voordelen waren groot genoeg om het risico toch te nemen.

Veel voordelen

Ja, het salaris gaat er op vooruit. Dat lijkt misschien vanzelfsprekend, maar is het zeker niet altijd. In dit geval gaat het salaris ruim 16% omhoog. Netto scheelt het een stuk minder, maar dat komt vooral door de kleinere afstand en daarmee lagere kilometervergoeding.

Die afstand was wel een belangrijk ding. De reistijd gaat van een uur enkele reis naar 10 minuten. Dat betekent veel meer tijd om als gezin met elkaar door te brengen. Het scheelt meer dan 8 uur reistijd per week, dat is dus een extra werkdag die werd doorgebracht in de auto. Mede daardoor reed onze auto ook tegen de 40.000 km per jaar. De verwachting is dat we flink gaan besparen op onderhoud en brandstof in de komende jaren, los nog van het feit dat er meer thuisgewerkt wordt. De dieselauto word dan ook steeds minder rendabel, dus mogelijk gaan we die op korte termijn inruilen.

Als kers op de taart biedt de nieuwe baan meer inhoudelijke uitdaging en meer ruimte voor persoonlijke groei. En eigenlijk was dat de belangrijkste motivatie om van werkgever te wisselen, het financiële aspect is daarin een mooie bonus.

En nu weer verder…

De grote veranderingen in ons leven zijn achter de rug, dus vanaf nu ook weer meer tijd om dit blog bij te houden. De komende tijd kun je dus weer meer tips, overwegingen en ervaringen van onze kant verwachten.

Heb je zelf ook grote veranderingen meegemaakt die veel impact hebben op je financiële situatie en wil je dit delen? We horen het graag van je!

Hoe denk jij hierover?